کاشان
03155441700
قرارگاه‌های جهادی سنگر ‌کمک‌های مومنانه در جبهه کرونا

قرارگاه‌های جهادی سنگر ‌کمک‌های مومنانه در جبهه کرونا

جمعیت جهادی و خدمات اجتماعی کاشان تاکتیکی خیرخواهانه در قالب ۲۰ قرارگاه جهادی با سنگر کمک‌های مومنانه و رمز مواسات و همدلی در جبهه کرونا است که راهبرد نوع‌دوستانه را مشق می‌کند.

به گزارش ایرنا، ویروس منحوس کرونا با وجود آثار زیانبار و مرگبارش، ابتکار و خلاقیت‌هایی را در ایجاد روحیه همدلی و مواسات مردم سرتاسر دنیا به ویژه ایران ایجاد کرد.

تشکیل قرارگاه‌های جهادی یکی از اثرهای مثبت و خلاقیت‌ها در شرایط خطرناک کرونایی بود که در قالب کمک‌های مومنانه با یاری گروه‌های مختلف مردمی از جمله در دارالمومنین کاشان با داشتن مردمانی متدین، نوعدوست و خیر فصل جدیدی از سخاوت و محبت را کلید زد.

قرارگاه‌های جهادی پس از شیوع ویروس کرونا و عوارض ناشی از آن به دنبال فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی برای اجرای رزمایش مواسات و همدلی و الگوبرداری از طرح سردار شهید حاج علی فارسی که در زمان جنگی تحملیی به عنوان قرارگاه مرکزی جهاد و پشتیبانی بود متبرک از نام این سردار بزرگ در دارالمومنین کاشان برای کمک‌های مومنانه با محوریت امام جماعت مساجد و این مکان مقدس به عنوان پشتیبان معنوی و مادی در شهرها و روستاهای کاشان راه‌اندازی شد.

قرارگاه‌های جهادی کاشان ابتدا با تشکیل ۱۰ قرارگاه در ۱۰ محله از سال ۹۸ فعالیت خود را به عنوان الگو آغاز کرد و با افزایش ۱۰ قرارگاه دیگر در سال ۹۹ حمایت و پوشش نیامندان را از طریق تمرکز، انسجام، ارتباط و تعامل افراد و نهادها و موسسه‌های دارای قدرت در محدوده قرارگاه هر محله‌ ادامه داد.

طرح ابتکاری تاسیس قرارگاه‌های جهادی کاشان با معرفی به اصفهان در سال ۹۹ زیر پوشش قرارگاه اجتماعی شهید سلیمانی قرار گرفت و منجر به راه‌اندازی یکهزار قرارگاه سلامت شهید سلیمانی در استان و امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های علوم پزشکی برای انجام کمک‌های مومنانه، ضدعفونی کردن معابر در قالب بسیج مردمی و نیروهای این نهاد مقدس شد.

حوزه فعالیت ۲۰ قرارگاه جهادی کاشان با توجه به اساسنامه آن بعنوان سازمان مردم نهاد جمعیت جهادی و خدمات اجتماعی شهرستان و تعریف پنج وظیفه با عنوان خدمت‌رسانی شامل اردوهای جهادی و محرومیت زدایی، اشتغالزایی و اقتصاد مقاومتی، تحکیم بنیان خانواده، بهداشت و سلامت و رسانه شامل برگزاری کلاس‌ها ودوره‌های آموزش خبری، طراحی، عکاسی، فیلمبرداری، فتوشاپ و پریمایر(نرم‌افزار ویرایش ویدیو برای چرخش، حرکت و زوم کردن دستی در ویدیو) در سال ۹۹ ثبت شد.

توزیع ۱۴ هزار بسته مواد غذایی قرارگاه‌ جهادی کاشان

مدیر عامل جمعیت جهادی و خدمات اجتماعی شهرستان کاشان گفت: امسال ۱۴ هزار بسته مواد غذایی با مشارکت خیران از طریق ۲۰ قرارگاه‌ این جمعیت بین نیازمندان توزیع می‌شود.

سروان حسین آرامش روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: چهار مرحله توزیع این بسته‌های مواد غذایی با عنوان‌های «خوشه‌های احسان» در عید نوروز و اعیاد شعبانیه، «به رسم کریمان» از نیمه ماه مبارک رمضان تولد امام حسن(ع) تا شب‌های قدر ،«شور خدمت» به مناسبت شهادت امام صادق(ع) و رحلت امام راحل در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ خرداد و اطعام عید غدیر در مجموع به تعداد هفت هزار و ۷۰۰ بسته و ارزش ۲ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان بین مردم، نیازمندان و محرومان توزیع شد.

وی با اشاره به توزیع سه هزار بسته مواد غذایی در قالب طرح «خوشه‌های احسان» با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام و جمعیت جهادی در عید نوروز اظهارداشت: با اجرای طرح‌های «به رسم کریمان»، «شور خدمت» و سنت حسنه اطعام عید غدیر هر کدام یک‌هزار و ۴۰۰ بسته مواد غذایی از طریق قرارگاه‌های جهادی، هیات‌های مذهبی، موسسه‌های فرهنگی و پایگاه‌های بسیج بین اقشار هدف توزیع شد.

وی با بیان اینکه ۱۱۰ هزار غذای گرم نیز افزون بر اهدای بسته‌های مواد غذایی در عید سعید غدیر بین نیازمندان کاشان توزیع شد اضافه کرد: این بسته‌های مواد غذایی شامل ۱۳ قلم کالا از جمله برنج، لپه، عدس، لوبیا، نخود، عدس، مواد ضدعفونی، ماکارونی، روغن سویا، رب، شکر و کلوچه بود.

ایجاد اشتغال و تحکیم بنیاد خانواده

مدیرعامل جمعیت جهادی و خدمات اجتماعی کاشان اشتغال و تحکیم بنیاد خانواده را محوریت کمک‌های مومنانه در رزمایش مواسات و همدلی امسال اعلام و اضافه کرد: از آنجا که جمعیت جهادی و خدمات اجتماعی کاشان یکی از اعضای بنیاد برکت است اشتغالزایی در سال ۱۴۰۰ از طریق رایزنی دفتر نماینده کاشان با این بنیاد ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: با مشارکت این مجموعه و حمایت بنیاد برکت ۱۵۰ وام ۵۰ میلیون تومانی با سود چهار درصد در حوزه‌های مشاغل روستایی به روستاییان اعطا می‌شود.

سروان آرامش با بیان اینکه شناسایی و معرفی وام‌گیرندگان و انتخاب شماری از روستاهای خاص از طریق دهیاری‌ها انجام می‌شود، گفت: پیگیری و تحویل وام بنیاد برکت از طریق نیروهای قرارگاه‌های جمعیت جهادی صورت می‌گیرد.

وی، برگزاری جشن ازدواج یک‌هزار ۴۰۰ زوج کاشانی در هفته ازدواج، اجرای ویژه برنامه مسابقه فرهنگ غدیر با محوریت نهج البلاغه در قالب تولید محتوا در رشتههای فیلم، پادکست، انیمیشن، کلیپ، اینفوگرافی از طریق قرارگاه جهادی شهید آوینی را یادآور شد و گفت: این مسابقه با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره تبلیغات اسلامی، موسسه امیرالمومنین(ع)، هیات‌های مذهبی و کانون‌های فرهنگی دهه ولایت در فرهنگسرای مهر برگزار شد.

بیش از ۲۸ میلیارد تومان کمک مومنانه

مدیر عامل جمعیت جهادی و خدمات اجتماعی کاشان با یادآوری کمک‌های مومنانه ۲۸ میلیارد و ۶۸۴ میلیون تومانی رزمایش مواسات و همدلی قرارگاه‌های جهادی با محوریت معیشت و سلامت در سال ۹۹ گفت: این میزان کمک شامل ۴۹ هزار و ۸۰۰ بسته مواد غذایی به ارزش ۱۹ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان، اقلام بهداشتی شامل ماسک و مواد ضدعفونی کننده ۴۷ هزار و ۵۰۰ قلم به ارزش ۵۷۰ میلیون تومان، اجرای ۷۰ برنامه تحکیم خانواده برای تمامی خانواده‌های کاشانی با موضوع اخلاق و روانشناسی با هزینه ۴۹ میلیون تومانی برای استاد، مکان دوره، پذیرایی و تبلیغات، برگزاری سه رویداد رسانه‌ای پویش بچه‌های حاج قاسم و انقلاب با هزینه ۱۷۰ میلیون تومان و اجرای طرح پرداخت دیون نیازمندان شامل آزادی زندانیان، جرایم غیر عمد، بدهی بانکی و فروشگاهی با هزینه ۱۰۸میلیون تومان است.

وی خاطر نشان کرد: ۵۸ سری کمک هزینه جهیزیه برای نو عروس‌ها به ارزش یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان، توزیع ۲۲۱ هزار پرس غذای گرم به ارزش چهار میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان، سه هزار و ۴۳۵ بسته و بن لوازم‌التحریر به ارزش ۶۷۸ میلیون تومان در قالب پویش مشق احسان، اعطای ۲۷ فقره وام قرض‌الحسنه صفر درصد بانک رسالت به مبلغ ۲۴۶ میلیون تومان و ۱۸۶ نظر قربانی در عید قربان به ارزش یک میلیارد ۴۲۴ میلیون تومان بین نیازمندان از دیگر موارد کمک‌های مومنانه در سال گذشته است.

سروان آرامش با اشاره به اجرای طرح اشتغالزایی در سال ۹۹ با افتتاح سه کارگاه خیاطی، ۲ کارگاه قالیبافی، یک واحد ماست‌بندی، یک واحد دامداری و یک واحد کشاورزی ادامه داد: سه کارگاه خیاطی با کمک بلاعوض ۵۵ میلیونی تومانی و اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم ۷۰ نفری، کارگاه قالیبافی با کمک بلاعوض ۱۵ میلیون تومانی و اشتغالزایی ۲۷ نفری، واحد ماست‌بندی با اعطام وام ۱۰ میلیون تومانی بدون سود و اشتغالزایی چهار نفری، واحد دامداری و کشاورزی با کمک بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی و اشتغالزایی ۱۰ نفری راه‌اندازی شده است.

تاسیس ۲۰ قرارگاه در ۲۰ منطقه

مدیر عامل جمعیت جهادی و خدمات اجتماعی کاشان فعالیت ۲۰ قرارگاه‌ جهادی در ۲۰ منطقه، محله و حتی روستاهای این شهرستان در راستای ارایه خدمات اجتماعی را یادآور شد و گفت: در این بین ۲ منطقه محروم و آسیب‌پذیر در کاشان و یک منطقه در حوزه استحفاظی شهرستان آران و بیدگل فعال است.

وی اضافه کرد: از مجموع قرارگاه‌های جهادی، ۱۵ قرارگاه در شهر کاشان و پنج قرارگاه دیگر در شهر قمصر، منطقه جوشقان، سده شامل روستاهای ویدوجا، ویدوج و ازوار، روستای قهرود، منطقه برزک و طاهرآباد فعالیت دارد.

جمعیت جهادی و خدمات اجتماعی کاشان ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ در سازمان ثبت اسناد و شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

۴۵۰ نیروی جهادی در ۲۰ قرارگاه جهادی زیر نظر این جمعیت در شهرستان افزون بر ۳۶۴ هزار نفر کاشان در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان فعالیت می‌کند.

منبع خبر: سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)
لینک خبر: https://www.irna.ir/news/84425277

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.Required fields are marked *